“Taal” in je activiteiten : Maak je werking taal-inclusief

De veelheid waarmee we ‘taal’ gebruiken op het speelplein, de jeugdbeweging of op kamp valt niet te onderschatten. Het uitleggen van de leefregels, de speluitleg, verschillende opdrachten die we formuleren aan kinderen… Hoewel we als (jeugd)werkers onze taal vaak aanpassen aan onze doelgroep, mogen we niet onderschatten hoe vaak we niet (correct) begrepen worden door taalzwakke kinderen en/of groepen. Het niet-begrijpen van de boodschap is vaak de eerste stap waarop deelnemers afhaken en/of ongewenst gedrag gaan vertonen. Ons hier bewust van zijn is al een eerste grote stap. Met enkele kleine aandachtspunten in het achterhoofd kunnen we vaak een wereld van verschil betekenen.

Tijdens de vorming “Taal in je activiteiten (Level I)” staan we stil bij hoe je je werking taal-inclusief maakt.  Via enkele rollenspelen en praktijksimulaties verkennen we de manier hoe we taal gebruiken in de eigen werking en welk effect dit kan hebben op taalzwakke kinderen, jongeren en/of groepen. Vervolgens reiken we enkele handvaten aan om je werking taal-inclusiever te maken. Via enkele interactieve oefeningen gaan we hiermee aan de slag.

Materiaal en locatie
De aanvrager voorziet een groot lokaal met tafels en stoelen.

Vraag deze vorming aan